اقتصاد خرد و اقتصاد کلان
نوشته شده توسط : وحید رحمتی

دو دسته تحلیل اقتصادی وجود دارد که عبارتند از: اقتصاد خرد و اقتصاد کلان. هم اقتصاد خرد و هم اقتصاد کلان به توزیع منابع محدود می پردازند و به چگونگی تعامل تقاضا برای منابع خاص با توانایی تامین آن منابع می پردازند تا دریابند که چگونه می توان آن منابع را به طور موثر بین تعداد زیادی از مردم تقسیم و تخصیص داد. اقتصاد خرد مطالعه چگونگی تخصیص منابع محدود توسط مردم و شرکت ها است در حالی که اقتصاد کلان به اقتصاد یک کشور یا کل جهان مربوط می شود. کل فعالیت های اقتصادی، از جمله نگرانی هایی مانند رشد، تورم، و بیکاری را بررسی می کند. اقتصاد خرد بر مطالعه دقیق خود عوامل، با استفاده از تکنیک‌های دقیق ریاضی برای توصیف و درک بهتر مکانیسم‌های تصمیم‌گیری درگیر، تمرکز دارد، برخلاف اقتصاد کلان، هدف آن درک این است که چگونه رفتار جمعی بازیگران فردی بر نتایج اقتصادی کل تأثیر می‌گذارد. برخی رویدادهای اقتصادی وجود دارد که هم اقتصاددانان خرد و هم اقتصاددانان کلان به آنها علاقه دارند، اما آنها رویدادها را متفاوت ارزیابی می کنند.

بیشتر بدانید:

نکاتی برای جلوگیری از شکست در معاملات فارکس
اقتصاد خرد:

اقتصاد خرد رشته‌ای از اقتصاد است که به بررسی مشتریان و کسب‌وکارهای فردی می‌پردازد. اقتصاد خرد یک علم اجتماعی است که به بررسی پیامدهای مشوق ها و اقدامات، به ویژه نحوه تأثیر آنها بر استفاده و توزیع منابع می پردازد. همچنین توضیح می‌دهد که چرا و چگونه چیزهای مختلف ارزش‌های متفاوتی دارند، چگونه افراد و شرکت‌ها تولید و مبادله کارآمد را انجام می‌دهند و از آن سود می‌برند، و چگونه افراد ممکن است به طور مؤثر با یکدیگر هماهنگ و همکاری کنند.
در اقتصاد خرد دو شاخه وجود دارد:

1. نظریه مصرف کننده رشته ای از اقتصاد خرد است که رفتار خانوار را مطالعه می کند. اساس تئوری مصرف کننده مفهوم مطلوبیت است، که معیاری اقتصادی از لذت است که با افزایش مصرف کالاهای خاص افزایش می یابد. تابع مطلوبیت، که رضایت حاصل از مصرف مجموعه ای از محصولات را ارزیابی می کند، آنچه را که مشتریان تمایل به مصرف دارند، نشان می دهد. از سوی دیگر، مصرف کنندگان توسط بودجه محدود می شوند که تعداد و نوع محصولات و خدماتی را که ممکن است خریداری کنند محدود می کند. مصرف‌کنندگان به‌عنوان ماکزیمم‌کننده‌های مطلوبیت نشان داده می‌شوند، به این معنی که با توجه به بودجه‌شان، هدفشان خرید بیشترین مقدار از چیزهایی است که مطلوبیت آنها را به حداکثر می‌رساند.

2. نظریه تولیدکننده رشته ای از اقتصاد خرد است که رفتار شرکت را مطالعه می کند. بر اساس تئوری تولیدکننده، شرکت‌ها سازمان‌هایی هستند که از فناوری برای تبدیل نهاده‌هایی مانند سرمایه، زمین و نیروی کار به خروجی استفاده می‌کنند. بنگاه ها از طریق قیمت گذاری نهاده و در دسترس بودن و همچنین درجه فناوری تولید به ظرفیت تولید خاصی متعهد هستند. هدف شرکت این است که تا حد امکان محصول تولید کند و در عین حال در محدوده ورودی و فناوری خود باقی بماند.

سازمان صنعتی به موضوعی از اقتصاد خرد تبدیل شده است که به بررسی ساختار سازمان ها و نحوه عملکرد آنها در بازارهای مختلف در سمت تولیدکننده می پردازد. یکی دیگر از شاخه های اقتصاد خرد، اقتصاد کار است که به بررسی تعاملات کارکنان و مشاغل در بازار کار می پردازد. مصرف کنندگان و کسب و کارها در بازارهای مختلفی شرکت می کنند. به عنوان مثال، بازار کالا از شرکت هایی در سمت عرضه و مشتریانی در سمت تقاضا که محصولات آنها را خریداری می کنند، تشکیل شده است.

برای شرکت در دوره اقتصاد کلان کلیک کنید!
چند اصل مهم در اقتصاد خرد:

1. تقاضا، عرضه و تعادل: منحنی های عرضه و تقاضا با هم تلاقی می کنند و در نتیجه قیمت و مقدار تعادل ایجاد می شود. وقتی مقدار مورد نیاز با مقدار داده شده برابر شود، تعادل حاصل می شود. اگر قیمت کمتر از سطح تعادل باشد، مقدار درخواستی از مقدار داده شده بیشتر خواهد شد. قیمت ها را قانون عرضه و تقاضا تعیین می کند. در بازار رقابتی، تامین کنندگان همان قیمتی را که خریداران پیش بینی می کنند، دریافت می کنند. این امر اقتصاد را به تعادل می رساند.

2. تئوری تولید: تئوری تولید تلاشی است برای توصیف اصولی که براساس آن یک شرکت تصمیم می گیرد که چه مقدار از هر کالایی را که می فروشد تولید شود. همچنین از چه مقدار از هر نوع نیروی کار، مواد خام، دارایی سرمایه ثابت و غیره استفاده می کند. این شامل پیوند بین قیمت کالاها و قیمت ها (یا حقوق یا رانت) عناصر تولیدی است که برای تولید آنها به کار می روند. این نظریه همچنین ممکن است برای توضیح ارتباط بین قیمت کالا و عوامل مولد و مقادیر کالاها و عوامل تولیدی تولید شده یا مورد استفاده قرار گیرد.

3. هزینه های ساخت: هزینه تولید به عنوان هزینه هایی توصیف می شود که برای به دست آوردن اجزای محصولات مورد نیاز در فرآیند تولید یک محصول مانند نیروی کار، زمین و سرمایه افزایش می یابد. بر اساس این فرضیه، هزینه منابع مورد استفاده در تولید، قیمت کالا یا خدمات را تعیین می کند.

4. اقتصاد کار: نیروی کار جزء انسانی در تولید کالاها و خدمات یک اقتصاد است. یافتن تعداد کافی از افراد با قابلیت های لازم برای برآوردن تقاضای فزاینده در برخی صنایع، این امر اغلب منجر به افزایش حقوق می شود. این اصل کارمندان و کارفرمایان را به منظور درک روند دستمزد، اشتغال و درآمد بررسی می کند.

اقتصاد کلان:

اقتصاد کلان مطالعه رفتار کلی یک کشور یا اقتصاد منطقه ای است. تمرکز آن بر کسب دانش بهتر از رویدادهای کلان اقتصادی مانند مقدار کل محصولات و خدمات تولید شده، نرخ بیکاری و به طور کلی روند قیمت است. اقتصاد کلان یک رشته بزرگ است، اما دو زمینه تحقیقاتی خاص نشان دهنده آن است. عناصری که بر رشد بلندمدت اقتصادی یا افزایش درآمد ملی تأثیر می‌گذارند، اولین حوزه هستند. علل و پیامدهای تغییرات کوتاه مدت در درآمد ملی و اشتغال که گاه به آن چرخه تجاری می گویند، موضوع دیگری است. اقتصاد کلان به اثرات کل چنین تصمیماتی می پردازد، در مقابل اقتصاد خرد که چگونگی تصمیم گیری بازیگران اقتصادی، مانند مصرف کنندگان و شرکت ها را تحلیل می کند. در نتیجه، اقتصاددانان کلان از اندازه‌گیری‌های کل مانند تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ بیکاری، و شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) علاوه بر روش‌های اقتصاد خرد مانند تحلیل عرضه و تقاضا برای بررسی پیامدهای مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند. اقدامات سطح

بانک رزرو هند (RBI)، هیئت بورس و اوراق بهادار هند (SEBI) و سایر مقامات قانونی مسئول سیاست های کلان اقتصادی در هند هستند. هر یک از این نهادها معمولاً یک یا چند هدف عمومی برای دستیابی دارند، همانطور که توسط قانون یا قانون اساسی هند بیان شده است. اینها اهداف هر یک از فعالان اقتصادی نیست که به دنبال به حداکثر رساندن سود یا رفاه خود هستند. در نتیجه، عوامل اقتصاد کلان اساساً از تصمیم گیرندگان فردی متمایز هستند. اقتصاد کلان همچنین ارتباطات متقابل زیادی را که ممکن است بین بخش‌های مختلف یک اقتصاد وجود داشته باشد، در نظر می‌گیرد. این همان چیزی است که آن را از اقتصاد خرد متمایز می کند، که بر عملکرد بخش های خاصی از اقتصاد تمرکز می کند در حالی که فرض می کند بقیه سیستم بدون تغییر باقی می ماند. به دلیل جان مینارد کینز، اقتصاد کلان در دهه 1930 به یک رشته جداگانه تبدیل شد. کینز ایده های خود را از رکود بزرگ که به شدت به اقتصاد کشورهای صنعتی ضربه زد، الهام گرفت. در نتیجه، ممکن است نتواند به طور کامل عملکرد یک کشور در حال توسعه را منعکس کند.
اقتصاد کلان اقتصاد را متشکل از چهار بخش می داند:

1. بخش خانوار: این بخش کل نیازها و نیازهای اقتصاد را در بر می گیرد - ارضا کننده، غذا خوردن، تنفس و جمعیت مصرف کننده. به طور خلاصه، به همه افراد، از جمله مشتریان، افراد و جامعه در کل اشاره دارد.

2. بخش کسب و کار: شرکت های خصوصی و سود جوی در اقتصاد که منابع کمیاب را برای تولید خواسته ها و نیازهای برآورده کننده کالاها و خدمات ترکیب می کنند، این بخش را تشکیل می دهند. همه انواع مشاغل شامل شرکت ها، مشارکت ها و شرکت های انفرادی تحت پوشش قرار می گیرند.

3. بخش دولتی: این بخش شامل تمام سازمان های دولتی است که انتخاب های تخصیص منابع را به بقیه بخش های اقتصاد تحمیل می کنند که در غیر این صورت انجام نمی شد. این قانون شامل سه لایه اساسی دولت است که مسئول تصویب و اجرای قوانین هستند: فدرال، ایالتی و محلی.

4. بخش خارجی: این بخش شامل همه و همه چیز خارج از مرزهای سیاسی اقتصاد داخلی است. خانواده‌ها، شرکت‌ها و دولت‌های دیگر کشورها را شامل می‌شود.
نتیجه:

مهم ترین تمایز بین اقتصاد خرد و اقتصاد کلان در مقیاس است. بسیاری از رویدادهای اقتصادی توجه اقتصاد خرد و اقتصاد کلان را برمی انگیزد، در حالی که روش های تحلیل آنها متفاوت است. یک اقتصاددان خرد به این موضوع می‌پردازد که چگونه مالیات بر عرضه در یک بازار خاص تأثیر می‌گذارد یا اینکه چگونه بر تصمیم‌گیری یک شرکت تأثیر می‌گذارد، در حالی که یک اقتصاددان کلان به این فکر می‌کند که آیا مالیات منجر به استاندارد زندگی بالاتر برای همه شرکت‌کنندگان در بازار می‌شود یا خیر. اقتصاد

برای آشنایی بیشتر با اقتصاد خرد و اقتصاد کلان کلیک کنید:

https://www.geeksforgeeks.org/microeconomics-and-macroeconomics/





:: بازدید از این مطلب : 20
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : شنبه 8 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: